Kamis, 26 November 2015

Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) - Ayurveda Rawatan Herba

Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) - Ayurveda Rawatan Herba

Distress Pernafasan Akut Syndrome (ARDS) dicirikan oleh kesukaran yang teruk bernafas, kebimbangan, pergolakan dan demam. Keadaan ini biasanya mengikuti beberapa jam atau hari selepas penghinaan yang teruk atau kecederaan kepada badan seperti sepsis, trauma, pengambilan dadah berlebihan, pemindahan darah atau jangkitan paru-paru yang utama. Tahap mengurangkan oksigen dalam darah adalah khas dari keadaan ini.

ARDS adalah satu keadaan yang sangat serius dan semua pesakit yang terjejas perlu dimasukkan ke hospital di unit rawatan rapi untuk rawatan dan penjagaan sokongan. Walaupun tidak ada rawatan khusus moden, cecair intravena, antibiotik, steroid, dan pengudaraan mekanikal dengan oksigen membentuk tulang belakang pengurusan. Pengurusan Ayurveda keadaan ini terdiri daripada merawat patologi asas penyakit, mengurangkan dan mencegah kerosakan organ lanjut, dan memelihara kehidupan.

Pundi udara dan sekitar saluran darah kecil dalam paru-paru mendapatkan rosak teruk dalam keadaan ini. Ini menyebabkan sama ada keruntuhan alveoli atau pengumpulan cecair; kedua-dua keadaan membawa kepada pertukaran berkurang oksigen dan karbon dioksida, dan tahap yang sangat dikurangkan oksigen yang ada untuk tisu badan. Perubatan moden menggunakan steroid untuk mengurangkan radang paru-paru. Ubat-ubatan Ayurvedic seperti Ras-Sindur, Malla-Sindur, Sameerpannag-Ras, Shwas-Kas-Chintamani-Ras, Shrung-Bhasma, Vishan-Bhasma, Pushkarmool (Inula racemosa), Arjuna (Terminalia arjuna), Yashtimadhuk (Glycyrrhiza glabra), Kantakari (Solanum xanthocarpum), Praval-Bhasma dan Praval-Panchamrut digunakan untuk tujuan ini. Ubat-ubat ini mengurangkan keradangan paru-paru dan membuka saluran pernafasan.

Tahap yang rendah secara konsisten oksigen dalam darah menyebabkan kerosakan kepada organ-organ penting yang lain dalam badan, seperti buah pinggang dan hati, dan mempengaruhi kepada kegagalan organ pelbagai sistem. Ubat-ubatan Ayurvedic seperti Nardiya-Laxmi Vilas--Ras, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Siddha-Makardhwaj-Ras dan Hemgarbha-Ras digunakan untuk meningkatkan tekanan darah, meningkatkan peredaran dan menyediakan lebih banyak oksigen ke organ-organ penting. Punarnavadi-Qadha (merebus), Punarnavad-Guggulu, Goksuradi-Guggulu, Mahamanjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna dan Yava-Kshar digunakan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan di atas untuk meningkatkan perfusi organ, mengurangkan radang dan bengkak, dan mengurangkan beban peredaran darah di paru-paru.

Ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Triphala, Arogya-Vardhini, Triphala-Guggulu, Kutki (Picrorrhiza kurroa), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Guggulu (Commiphora mukul), Kalmegh (Andrographis paniculata), Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata ) dan Sharpunkha (Tephrosia purpurea) digunakan untuk merawat jangkitan dan mengurangkan ketoksikan yang seterusnya boleh merosakkan sistem badan keseluruhan.

Ubat-ubatan Ayurvedic dengan itu boleh digunakan untuk memperbaiki hasil rawatan di ARDS dan meningkatkan peluang untuk terus hidup dan pemulihan yang lengkap. Oleh kerana pesakit sakit tenat, semua ubat perlu mewah tepung dan ditadbir melalui tiub naso-gastrik, bersama-sama dengan madu dan susu. Dalam senario semasa, menggunakan ubat-ubatan Ayurveda untuk pesakit itu melibatkan banyak implikasi medico-legal. Saudara perlu menandatangani surat kebenaran sebelum permulaan rawatan, yang jelas menunjukkan betapa seriusnya keadaan, dan hakikat bahawa ubat-ubatan Ayurveda boleh yang terbaik disediakan sebagai rawatan sokongan, sebagai tambahan kepada rawatan moden dan pengurusan sokongan dan penjagaan. Pihak hospital juga perlu memberi sama ada kebenaran bertulis atau persetujuan lisan sekurang-kurangnya tersirat bagi pentadbiran serentak ubat Ayurveda. Memandangkan kematian yang tinggi terhadap syarat ini, pendekatan rawatan bersama pasti boleh bekerja untuk memberi manfaat kepada semua pesakit tersebut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar