Kamis, 26 November 2015

Sihat Tabiat Pemakanan - Tabiat Makanan Untuk Kesihatan yang Baik

Sihat Tabiat Pemakanan - Tabiat Makanan Untuk Kesihatan yang Baik

Diet yang berkhasiat sihat membantu kita melawan penyakit dan jangkitan. Tetapi jika pemakanan yang tidak sihat diambil, mereka boleh mengganggu proses seluruh badan dan boleh menyebabkan penyakit. Di sini anda akan menemui beberapa tabiat pemakanan mudah yang bukan sahaja akan membuat anda sihat tetapi juga menyembuhkan pelbagai gangguan badan lain yang sudah ada.

Penggunaan tetap mana-mana item makanan mengurangkan penghargaan. Elemen deria berdasarkan terutamanya kepada rasa dan bau, selera makan hilang apabila kedua-duanya berpuas hati. Oleh itu walaupun makanan yang berpengalaman perlu diambil sebagai alternatif pada jangka masa.

Elakkan teh atau kopi, terutama sebelum makan. Dalam jumlah yang minimum, melalui, mereka bertindak sebagai perangsang, membuat badan yang aktif dan meningkatkan kecekapan. Walaupun menyediakan teh, rempah ia dengan selasih suci (Tulsi), yang adalah herba berharga yang meningkatkan imuniti dan biasanya boleh didapati.

Perlu ada selang empat hingga lima jam di antara waktu makan, yang memberikan masa untuk perut untuk membersihkan sendiri atau makan sebelumnya. The makan malam harus menjadi yang paling ringan supaya ia mudah dihadam.

Perasa seperti lada, sawi, bawang putih, halia, kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga dan sebagainya harus digunakan dalam jumlah yang terhad. Penggunaan yang berlebihan merengsa membran mukus saluran penghadaman, mengurangkan keinginan untuk makanan biasa tetapi berkhasiat.

Gula-gula hanya boleh dimakan selepas makan, kerana mereka cenderung untuk tergoda dan mengisi. Terutamanya dalam kes kanak-kanak, gula-gula mengenyangkan kelaparan seseorang tanpa benar-benar memenuhi keperluan pemakanan badan jadi perlu bagi pertumbuhan.

Air - A Penyembuhan Asli untuk Ramai Penyakit

Air adalah penawar semula jadi dan minum air yang banyak melegakan penyakit banyak. Memastikan air adalah tulen untuk mengelakkan penyakit bawaan air. Minum air pada waktu pagi selepas bangun dan sebelum memberus gigi anda. Minum sekurang-kurangnya satu liter air pada satu masa dan tidak makan apa-apa sehingga satu jam. Selepas minum air basuh muka dan berus gigi.

Mereka yang tidak dapat minum air yang banyak pada mulanya boleh mulakan dengan satu gelas dan secara beransur-ansur meningkatkannya kepada empat gelas. Yang pertama satu atau dua gelas mempunyai kesan ke atas tubuh kecuali untuk membuang air kecil yang berlebihan. Selepas beberapa hari, segala-galanya menjadi normal. Orang yang mengalami artritis dan penyakit Vata perlu melakukan rawatan ini sebanyak tiga kali sebagai hari. Minum kuantiti yang banyak air pada satu-satu masa membersihkan usus dan meningkatkan berfungsi. Bahan beracun dalam badan dikumuhkan dalam masa 24 jam. Sembelit lega dan ia menghalang pelbagai penyakit.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar